Shibuya, part of Pulsen

Bättre hårdvaruservice till lägre kostnad med ShibuyaCare

Kostnadsbesparingar och snällt för miljön - det är två fördelar med att låta en oberoende partner ta hand om underhållet av företagets hårdvara.
– Kunderna är väldigt nöjda med vår personliga service som ofta är bättre än tillverkarens, säger Joakim Andén, som jobbar med sälj och serviceleverans på Shibuya.

Livslängd och service av hårdvara är något som de flesta inom en organisation inte ägnar så mycket tid åt att tänka på. Inköpet av servrar är generellt en dyr investering, och tillverkarna har vanligtvis serviceavtal på tre till fem år. Därefter propsar de ofta på inköp av nya maskiner. Men när serviceperioden går ut kan hårdvaran prestera minst lika bra under flera år till, med bibehållen driftsäkerhet. Därför kan så kallad oberoende tredjepartsservice, TPM, spara både pengar och miljö.


Joakim Andén jobbar med sälj och serviceleverans på Pulsenbolaget Shibuya. Han är expert på TPM och ser att företag drar stora fördelar av att inte byta ut hårdvaran när tillverkarens serviceavtal gått ut. Genom bolagets lösning ShibuyaCare kan man istället sitta lugnt i båten och veta att allt rullar på som det ska.


– För tillverkarna är service ofta något onödigt ont som de måste ha för att affären ska fungera, men för oss är det precis tvärtom – servicen är affären. Vi kan hårdvaran och vet att om man håller liv i utrustningen längre än tillverkarens cykler så får man en mycket lägre kostnad och högre ROI. Dessutom är utrustningen precis lika driftsäker när avtalet gått ut, och säkrare än en helt ny, berättar Joakim Andén.


– Utrustningstillverkning har också stor miljöpåverkan. Genom att använda ShibuyaCare sparar man på miljön och ger maskinerna chansen att prestera det de faktiskt klarar av, istället för att bidra till slit-och-släng. Vi tar hand om allt på ett smidigt sätt för kunden, så man kan ägna sig åt sin kärnverksamhet istället.


Personlig kontakt från start till mål

Joakim är en av Shibuyas experter och har funnits i bolaget i två år. Han har lång erfarenhet av serviceleverans, men började sin bana inom sälj. På Shibuya ser hans vardagar väldigt olika ut, där allt från att teckna nya avtal till att serva maskiner ingår.


– Jag är säljare i botten men har hållit på med datorer sedan mitten av 80-talet. Sedermera lärde jag mig hårdvara i datacentermiljö, och på den vägen har det sedan fortsatt. Sedan 2004 har jag jobbat specialiserat med TPM, storage och servrar, och det är väldigt roligt och varierande att få följa med hela vägen från kundens utmaning till att sedan utföra leveransen. Framför allt är det fantastiskt kul att kunna se att mina kunder är så nöjda med ShibuyaCare.


Service på en annan nivå

Enligt analysföretaget Gartner använder sig 70% av världens enterpriseföretag av tredjepartsservice i någon form. I Sverige är fenomenet dock fortfarande relativt okänt.


– Det är fler och fler som får upp ögonen för det även här hemma, vilket är roligt. Man ser att företag som använder sig av TPM gör tydliga kostnadsbesparingar, men det som också sticker ut är att de flesta är väldigt nöjda med vår personliga service. Att vi dessutom ger en bättre service än tillverkarna gör att många återkommer. Så det blir en win-win både för oss och kunderna, säger Joakim avslutningsvis.

jag vill veta mer om shibuyacare






Joakim Andén

Säljare/konsult/teknisk leverantör på Shibuya


Joakim är 48 år och bor i Göteborg. På fritiden tränar han mycket och ägnar tid åt familjen. Sonen och dottern fäktas, så mycket tid går åt att åka runt på tävlingar, både i Sverige och utomlands. Joakim pysslar också med sin segelbåt, kör motorcykel och umgås med vänner.

Vill du veta mer om hur ShibuyaCare ger mer ekonomisk och hållbar hantering av din IT-hårdvara?

 

Läs vidare på shibuya.se/shibuyacare

KONTAKTA OSS

Besöksadress – huvudkontor

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

KONTAKTA OSS

 

Besöksadress – huvudkontor

Nils Jakobsonsgatan 5, Borås

Postadress: Box 881, 501 15 Borås

Officiell Facebook-sida för Pulsen
Officiell LinkedIn-sida för Shibuya
Pressrum på MyNewsdesk för Pulsen