Goda exempel:

Eljun driver omställning till hållbara transporter med hjälp av Shibuya

Startupbolaget Eljun driver på omställningen kring e-mobilitet genom att göra det enkelt, lockande och lönsamt att tänka hållbart resande. Genom innovativa sätt att nå de stora massorna planerar de för global expansion med tjänster från IBM och Shibuya i ryggen.

 

– Ska vi lösa utmaningarna kring hållbarhet måste vi ta till en ny typ av teknologi och en ny typ av tänkande kring för att få människor att ställa om på ett mycket snabbare sätt, säger Fredrik Billing på Eljun.

 

Eljun bildades tidigt år 2020 och samma vår kom de med i IBM och Shibuyas acceleratorprogram för startup-bolag. Vi träffade grundarna Fredrik Billing och Tore Stenbock för att prata mer om hur vi alla kan ställa om till en mer hållbar vardag.


– Eljun är en digital betalningsplattform som med hjälp av blockchain-teknologi kopplar ihop lojalitetsprogram och medarbetarlojalitetsprogram med alla former av e-mobilitet, från laddning av elbilar till scootrar, tunnelbana, tåg och mycket mer, förklarar Fredrik Billing och kollegan Tore Stenbock fyller i:


– Vi har skapat verktyg som gör att bolag kan erbjuda sina kunder, eller medlemmar, att välja hållbara transporter. Det är en plattform som hanterar verifieringen och transparensen av transaktioner som händer mellan partners i vårt nätverk. Vi kan också jobba tillsammans med partners som inte har e-mobilitet som en coretjänst men som gärna vill erbjuda det till sina kunder.


Det är väldigt bra att Shibuya är så lokala och så nära oss. De är väldigt öppna för vår affär och kan ta in sina kunskaper för att anpassa våra processer så att det blir optimalt från ett kundperspektiv

Tore Stenbock
Eljun

Eljun är ett start-up-bolag inom techsektorn, men teknologin bara en del för att kunna skapa hållbar omställning. Det behövs också en förändring i beteendet hos väldigt många människor. Och det behöver gå snabbt för att möta de utmaningar kring hållbarhet vi står inför säger Fredrik Billing.


– Vår innovation har flera olika block. Det ena är teknikplattformen som i sig är superintressant med en massa rader kod, och att vi jobbar tillsammans med IBM för att få den här robustheten så att vi kan lansera det här på global nivå. Vi har lika mycket kapacitet som LinkedIn har att kunna skala upp plattformen.


– Det andra är en beteendefråga: hur får vi människor att ställa om så snabbt som vi måste göra och gå över till hållbara transporter. Det som slog oss var att alla de människor vi ville nå redan är kunder någonstans eller jobbar någonstans, och därmed finns de också med i olika typer av kund- och medarbetarlojalitetsprogram. Kan vi hitta sätt att koppla in oss digitalt gentemot dem så aggregerar vi också den här stora kundmassan. Och den kan vi sedan koppla samman mot alla som erbjuder någon form av hållbara transporter. Det skapar ett överflöd av möjligheter för alla parter och gör det enklare att välja hållbart.


Trygghet och starka partnerskap med Shibuya och IBM

 

Med stora mängder kunder, användare och partners behövs också robusta lösningar, både för tekniken och för kundupplevelsen. Redan när Eljun var med i acceleratorprogrammet började tankarna formas kring hur saker skulle hanteras när plattformen var på plats, och de inledde tidigt diskussioner med Shibuya.

 

– Vi valde aktivt IBM och vi valde sedan aktivt att följa med IBM in i Shibuya. Och tänkte: vad gör vi nu när vi har byggt den här plattformen? säger Fredrik Billing.

 

– Saker kommer att hända. Det gör det alltid i tekniska system. Så hur kan vi säkerställa att våra kunder känner sig trygga i att vi levererar något som hjälper dem? Då behövs hela det här backoffice-systemet, med till exempel kundtjänst, ticket management och event management. Allt som kan hantera det som skulle kunna hända i plattformen, och där vi kan vara proaktiva så att kunden aldrig ens märker om det skulle hända något eftersom vi löser det före de märker det, kommenterar Tore Stenbock och fortsätter:

 

– När vi är ute och pratar med partners så nämner vi att vi har Shibuya som ett kvalitetssystem för backoffice-delen. Det hjälper oss väldigt bra eftersom det visar trygghet och starka partnerskap.

 

För oss som ett litet bolag med en väldigt stor vision har samarbetet inneburit att vi kan ”’leap of the shoulders of giants”.

Fredrik Billing
Eljun

Lokal närhet och global räckvidd

 

Eljun bygger stora och stabila nätverk med globala partners som ett av sina kärnområdet. Därför är det inte konstigt att de lägger stor viktig vid nära och djupgående relationer med valda samarbetspartner som IBM och Shibuya för att utveckla bolaget.

 

– För oss som ett litet bolag med en väldigt stor vision har samarbetet inneburit att vi kan ”’leap of the shoulders of giants”. Det är jättebra för oss att kunna partna upp med några som verkligen står för det här med trygghet, säkerhet och stabilitet. Och en global approach. Det har varit avgörande för oss, säger Fredrik Billing.

 

– Det är också väldigt bra att Shibuya är så lokala och så nära oss. De är väldigt öppna för vår affär och kan ta in sina kunskaper för att hjälpa oss att anpassa våra processer så att det blir optimalt från ett kundperspektiv, säger Tore Stenbock.

 

– Jag tror också att närheten till marknaden är väldigt viktig. Framför allt nu i början av vår resa ska vi jobba med lokala partners, lokal kundtjänst, lokal support – hela den delen. Med den här Shibuya–IBM-konstellationen så har vi både och. Vi har både den lokala närheten, och vi har den globala reachen, tillägger Fredrik Billing.

 

Fortsatt expansion och en stor vision

 

I allt från att bygga partnernätverk och plattform till val av samarbetspartners har Eljun redan från början tänkt på expansion. Om några år ser de att de har lanserat Eljun i hela Europa och sannolikt även på fler kontinenter.

 

– Alla våra partners vill som minst vara på en europeisk marknad, och många av dem är redan globala så vi följer helt enkelt med dem. Tekniken är redan global och skalbar, så det finns liksom ingenting som hindrar oss att expandera, säger Fredrik Billing.

 

– Om fem år är Eljun den tysta motorn som gör att alla har ställt om till hållbara transporter, avslutar Tore Stenbock.

Fredrik Billing och Tore Stenbock från Eljun

Eljun är en betalplattform som tillsammans med ett globalt nätverk av tjänster och leverantörer gör det enklare och mer lönsamt för människor att välja hållbara transporter.

 

Eljun har deltagit i IBM och Shibuyas acceleratorprogram och har fortsatt ett nära samarbete med båda bolagen för att expandera sin innovativa lösning globalt.